torsdag 12. mai 2011

Oppsummering og Avslutning

Så var slutten på trykk og foto faget rett rundt hjørnet. Det siste halve året med foto har gått utrolig fort. Foto som fag har vært veldig lærerikt. Det har vært gøy og interessant å lære hvordan kameraet virker, hvordan det kan brukes og hvordan man kan gjøre bilder spennende ved å endre instillinger på kameraet. Før starten på fotofaget visste jeg ikke mye om funksjonene på speilreflekskameraet mitt. Når jeg tok bilder var instillingene som regel på AUTO. Nå har det endret seg. Jeg har lært å bruke blender og lukkertid. Innen faget har vi også lært å redigere bilder i iphoto, photoshop og i bridge. Jeg har absolutt fått utfordringer i dette faget. Det er ikke alltid like lett å få et kjedelig og vanlig motiv til å bli spennende, men det kan også læres. Kategoriene vi har hatt som oppgaver dette året har også vært varierte og utfordrende. Til noen av kategoriene måtte hodet virkelig legges i bløt.

Det med å ha blogging som fag er noe som er ganske spesielt for mange. Det er ganske nytt som skolefag, men det kommer bare mer og mer. Det har vært gøy å lære hvordan blogg virker. Jeg hadde ikke blogg før jeg startet med fotofaget, men det er ganske gøy. Det er også et godt læreverktøy. Alle elevene i klassen har hver sin blogg som hvem som helst kan gå inn på. Det er lærerikt å se hva andre medelever gjør, det kan gi ideer og inspirasjon.


Arbeidsmetodene i faget har også vært greie. Det å ikke ha en lærebok å forholde seg til er både positivt og negativt. Slik som det er idag så finner du alt du trenger på nettet, men av og til kan det være greit å ha en bok å slå opp i (jeg er nok litt gammeldags der) Det at oppgavene er så frie er også gøy. Det er vanskelig og utfordrende, men alle tolker oppgavene på sin måte. Selv om alle har samme kategori blir ingen bilder like.

Da takker jeg for et flott foto og bloggeår. Det har vært lærerikt og inspirerende. Bildet under er av den fantastiske gjengen som har hatt foto det siste halve året.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar