torsdag 28. april 2011

Blender/Lukker

I kategorien blender/lukker har jeg 3 bilder. Alle er tatt med lang lukkertid. Jeg synes det å ta bilder med lang lukkertid er gøy, bilder kan bli helt annerledes enn det du har tenkt.

Nikon D60
ISO 100, f8, lukkertid 3"

Dette bildet er av den fantastiske gjengen Alice, Ingvild og Vilde Aa. Bildet er tatt i fotostudio med svart bakgrunn. Lyset blir mykt og fint, og den svarte bakgrunnen legger en demper på den sterke og harde blitsen. Ideen var å ta et bilde med mange momenter, men alt skulle alikevell henge sammen. Interessepunktet er ansiktet til Alice, eller rettere sagt metallet hun har foran fjeset. Bildet er veldig organisk, men blir strammet inn av bakgrunnen som tydelig går fra taket og rett ned i gulvet med fine linjer. Da jeg tok bildet lærte jeg at ting som egentlig ikke hører sammen, som ballong, en metallsirkel og en stol, kan passe fint sammen på et bilde. 

Nikon D3000
ISO 100, f5,6, lukkertid 2"
Ideen med dette bildet var å ta bilde av en sykkel, men at det ikke skulle se ut som en sykkel. Når jeg tok bilde av en gul sykkel  og brukte lang lukkertid i tillegg til å være innom refleksen mens kameraet tok bildet, gjorde at bildet ble spennende og harmonisk. lyset er mykt og harmonisk. Bildet er spennende og fargenyansene er utrolig fine. Interessepunktet i bildet er der hvor det er mest gul-oransj. Det ser ut som om det er en del av refleksen. Bildet har mange interessante skrålinjer. Da jeg tok bildet, lærte jeg at sykkel kan være et interessant motiv, iallefall hvis du bruker lang lukkertid. 

Nikon D60
ISO 100, f5,6, lukkertid 6"
Ideen for dette bildet var den samme som med biidlet over, men grunnet lenger lukkertid ble bildet helt annerledes. Lyset er harmonisk og fint og bildet får et slørete preg. I det gylne snitt kan vi se noe hvitt som utmerker seg litt. Dette er det jeg ser på som det tydelige sløret, mens alt annet rundt er med på å forsterke den organiske linjen. Her lærte jeg at forskjellige lukkertider gjør bildene helt ulike, selv med samme motiv. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar