torsdag 28. april 2011

Portrett

Modellen i mine 2 bilder i kategorien portrett, er Ingvild. Begge bildene er tatt i fotostudio, og med det er bildene veldig lyse og klare. Lyset er litt hardt, men det er fordi lyset ikke er naturlig men fra lysspotter eller rettere sagt store blitser. Bakgrunnen er også helt hvit og det gjør lyset kaldere.

Nikon D60
ISO 100, f8, lukkertid 1/60

Ideen med bildet over var å ta et festlig portrettbilde med mye farger. Ballonger fant jeg ut var noe som gav mye liv og farger i bildet. Klærne som modellen har på seg er ikke spesielt dominerende, så ballongene kommer fint frem. Kontrasten mellom ballongene og modellen er stor, men Ingvild forsvinner alikevell ikke blandt dem. Komposisjonen i bildet er også god. Interessepunktet i bildet er ansiktet til Ingvild, mens resten av kroppen går på skrå gjennom bildet noe som skaper skrålinjer og liv i bildet. Da jeg tok dette bildet lærte jeg at det kan være gøy å ha med rekvisitter på bilder. Selv om rekvisittene har mye og sterke farger, så er det ikke alltid at de kommer i fokus som interessepunkt. 

Nikon D60
ISO 100, f8, lukkertid 1/60

Ideen bak dette bildet var å skape et utrykksfullt og stemningsfullt bilde. Det at det er brukt speil var med på å forsterke disse to ideene. Komposisjonen i bildet er ganske fin. Interessepunktet ser vi i øynene til Ingvild i speilbildet. Bildet har skrålinjer og ansiktet i speilbildet ligger i det gylne snitt. Da jeg tok dette bildet lærte jeg at bilder blir spennende med speilbilder, men det er en krevende måte å ta bilder på siden fotografen eller noe annet enn motivet ikke skal vise i speilet eller i bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar