torsdag 28. april 2011

Sykkel

Kategorien om sykkel var en krevende oppgave. Hvordan klarer man å få en sykkel til å bli spennende? I påskeferien var jeg en tur på Sele, og i et fjøs der stod det mange sykler. Noen var demonterte, andre hele.

Nikon D3000
ISO 100, f8, lukkertid 3"
Ideen med dette bildet var å få frem skrålinjene som er i et sykkeldekk. Jeg brukte lang lukkertid og flyttet kamera litt med vilje mens det tok bilde. Slik som bildet ble, så ser det ut som om dekket blir reflektert i noe. Dette syntes jeg ble en spennende effekt. Lyset i rommet hvor bildet er tatt var ganske mørkt, men når jeg tok bilde på nært hold, og et lite lys på kamera reflekterte i hjulet, kom det litt lys frem. Interessepunktet er midten på dekket hvor alle spilene/skrålinjene går utifra. Det å ta bilde av en sykkel kan faktisk bli et spennende bilde. Dette lærte jeg da jeg tok bildet. 

Nikon D3000
ISO 200, f5,6, lukkertid1/60
Ideen bak dette bildet var å ta bilde med et litt gammelt preg. Hva er vel da bedre enn gamle sykkeldekk? Bildet har jeg redigert litt, slik at det ble litt mer antikt og litt varmere. Bildet er spennende, og interessepunktet kan vi se i det gylne snitt.  Lyset er ganske mørkt, men også på en måte litt mykt. Det harde metallet mot murveggen i bakgrunnen gir en fin kontrast både på lys og mekaniske og organiske linjer. Her lærte jeg at en hau med boss, eller ubrukelige ting, kan bli bra som bilder. 

Originalfoto

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar