torsdag 17. mars 2011

Lys

I kategorien lys har jeg tatt disse bildene. Begge bildene er tatt av samme lampen, men grunnet ulik lukkertid, er det ene bildet mer klart enn det andre.


Ideen bak dette bildet var å lage et kunsverk av lys. Motivet er en lampe, men det er helt umulig å se. Jeg flyttet på kameraet mens jeg tok bildet. Rommet rundt lampen var ellers ganske mørkt. I det gylne snitt finner vi det området hvor det er mest lys. I bildet er det tydelige skrålinjer og det er bevegelse i bildet. Lyset i dette bildet er ganske hardt og skarpt, men det er det som gjør bildet fint. Jeg har brukt lang lukkertid på dette bildet, slik at jeg kunne dra motivet utover.

Redigeringen av bildet er ikke stor. Det eneste jeg har gjort er å beskjære bildet slik at det mest lysaktige område ikke lenger er midt i bildet.

Kamera: Nikon D40, Sigma 70-300mm, macro. ISO 1600, f 29 og lukkertid 3,0

uredigert bilde





Ideen bak dette bildet var å få frem lyset i taket. Lampen i bildet er det samme motivet som i bildet over. Grunnen til at bildene er helt forskjellige er grunnet lukkertiden. Da jeg tok dette bildet, øvde jeg på å stille instillingene på kameraet. Dette hjalp meg litt med å bli bedre på lukkertid og blenderåpning. 

Interessepunktet i bildet er rosetten i taket. Mønsteret som stråler ut fra rosetten inneholder skrålinjer. Skrålinjene er med på å skape bevegelse i bildet.

Bildet er litt redigert. Jeg har lysnet det litt og beskåret det.

Kamera: Nikon D40, Sigma 70-300mm, macro. ISO 1600, f 13 og lukkertid 1/6

uredigert bilde

1 kommentar:

  1. Nr 2. Nydelig bilde! Liker måten lysekrona bryter med bildeformen og skaper spenning. Fin vinkel som får med bevegelsene i bildet av det spennende skyggespillet i taket. Liker at bildet fremdeles er litt mørkt og at du da får frem skyggene og selve lyset via ”glassboblene” bedre.

    SvarSlett