torsdag 17. mars 2011

Vann

Innenfor oppgaven 5 kategorier, var en av kategoriene VANN. Til denne kategorien har jeg tatt disse to bildene, hvor det ene er blitt redigert. 



Min ide bak dette bildet var å få frem kontrasten mellom lyst og mørkt. Jeg ville også få frem hvor godt motiv naturen kan være. Da jeg tok dette bildet, tenkte jeg litt på komposisjon. Isen som ligger på vannet, ville jeg få frem som et interessepunkt. I det gylne snitt på venstre side kan vi også se tydelig skille på vann og is. Det er også rom og bevegelse i bildet. Man kan tydelig se at vannet lever. Nederst på bildet er vannet fult av skrålinjer, dette skaper bevegelse.

Lyset i dette bildet er veldig bra og bildet er tatt i dagslys. Vannet, snøen og isen er også med på å lysne bildet. Da jeg tok dette bildet, lærte jeg at naturen er et utrolig nydelig motiv. kombinasjonen av vann, snø og is er veldig bra. De passer godt sammen, og har varierende farger.

Bildet er tatt med Nikon D40, med linsa Sigma 70-300mm, macro. ISO 800, f 5,3 og lukkertid 1/200




Her var ideen å fram vann som et kunstverk. Vann i delvis frossen form som ligger på asfalten, får mange forskjellige grånyanser. Kontrasten er stor fra det hvite til det grå/svarte.
Ser vi på komposisjonen, kan vi se stor forskjell på store og små flater. Skillet fra det mørke til det lyse, er ikke plassert midt i bildet. Der hvor asfalten tydelig blir mørk grå, finner vi det gylne snitt.

Lyset i bildet er egentlig veldig bra, med det at det er tatt ute i dagslys. Det var litt overskyet, men det var nok lys til at bildet ble bra.

Dette bildet er blitt redigert, utifra bildet under. Jeg har gjort kontrastene litt større, og prøvd å få det litt tydeligere.
Bildet er tatt med mitt eget speilreflekskamera Nikon D40, med linsa Sigma 70-300mm, Macro. Instillingene i bildet var ISO 800, f 5,6 og lukkertid 1/125

Da jeg tok dette bildet lærte jeg at ting kan bli veldig interressant hvis du zoomer inn på det. Nye former kan komme frem, og motivet du tar bildet av, er helt forskjellig fra motivet om du tar bilde langt fra.





Uredigert bilde

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar